Γυναίκες Φυλή και Τάξη
Angela Davis
“Ο μύθος του μαύρου βιαστή ανέκυπτε μεθοδικά και ως δια μαγείας κάθε φορά που τα αλλεπάλληλα κύματα βίας και τρόμου που εξαπολύονταν ενάντια στη μαύρη κοινότητα έψαχναν πειστικές εξηγήσεις.
[…] Ο μύθος εξακολουθεί και σήμερα να κάνει την ύπουλη δουλειά της ρατσιστικής ιδεολογίας. Και σίγουρα ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης γι’ αυτό έχει η αποτυχία των περισσότερων θεωρητικών κατά του βιασμού να αναζητήσουν την ταυτότητα του τεράστιου πλήθους των ανώνυμων βιαστών που παραμένουν ατιμώρητοι και ακαταδίωκτοι.
[…] Όμως γιατί σε πρώτη φάση υπάρχουν τόσοι πολλοί ανώνυμοι βιαστές; Μήπως επειδή η ανωνυμία είναι το προνόμιο εκείνων των αντρών που έχουν ένα κοινωνικό στάτους ικανό να τους προστατεύει από διώξεις; Είναι γνωστό ότι λευκοί άντρες, εργοδότες, πολιτικοί, γιατροί, καθηγητές κλπ “επωφελούνται” από γυναίκες που είναι κοινωνικά υφιστάμενες ή κατώτερές τους, τα σεξουαλικά τους ωστόσο αδικήματα σπανίως έρχονται στο φως σε κάποιο δικαστήριο. Δεν είναι λοιπόν πιθανό αυτοί οι άντρες των ανώτερων τάξεων να ευθύνονται για ένα σημαντικό ποσοστό των μη καταγγελθέντων βιασμών; Πολλοί άλλωστε από αυτούς τους αδήλωτους βιασμούς έχουν θύματα μαύρες γυναίκες. Η ιστορική εμπειρία των μαύρων γυναικών καταδεικνύει ότι η ρατσιστική ιδεολογία είναι μια ανοικτή πρόσκληση για βιασμό.
[…] Οι άντρες της εργατικής τάξης, όποιο κι είναι το χρώμα τους, μπορούν να παρακινηθούν στη διάπραξη βιασμού από την πεποίθηση ότι η αρρενωπότητά τους τούς δίνει το δικαίωμα να εξουσιάζουν τις γυναίκες. Όταν οι άντρες της εργατικής τάξης αποδέχονται την πρόσκληση στο βιασμό λόγω της ιδεολογίας περί αντρικής υπεροχής, είναι σαν να αποδέχονται μια δωροδοκία, μια ψευτοανταμοιβή για την κοινωνική και οικονομική τους αδυναμία.
[…] Η τωρινή επιδημία βιασμών εμφανίζεται σε μια περίοδο όπου η τάξη των καπιταλιστών ψάχνει να επανεδραιώσει λυσσασμένα την ισχύ της μέσα σε ένα περιβάλλον διεθνών και εσωτερικών προκλήσεων. Ο ρατσισμός και ο σεξισμός, κεντρικά στοιχεία στην εγχώρια στρατηγική της αυξανόμενης οικονομικής εκμετάλλευσης, γνωρίζουν ώθηση πέρα από κάθε προηγούμενο. Ο πολλαπλασιασμός της σεξουαλικής βίας είναι το κτηνώδες πρόσωπο μιας γενικευμένης εντατικοποίησης του σεξισμού που συνοδεύει την ταξική αυτή επίθεση”. (Από το κείμενο “Βιασμός, ρατσισμός και ο μύθος του μαύρου βιαστή”)
*υπάρχει διαθέσιμο στο κινηματικό βιβλιοπωλείο της αναρχικής ομάδας «δυσήνιος ίππος» που στεγάζεται στον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο Επί τα Πρόσω (Πατρέως 87), ο οποίος είναι ανοιχτός κάθε Τρίτη 19:00-20:00 και στη δανειστική βιβλιοθήκη του χώρου με αριθμό «Π165».
__________________________________________________________________________________________________________
ΚΙ ΑΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΡΙΩΝ
Το βιβλίο αφηγείται τις ιστορίες δέκα αγωνιστριών που, από τη δεκαετία του 1970 μέχρι τις αρχές της νέας χιλιετίας και κατά κύριο λόγο στην Ιταλία, έκαναν την επιλογή των όπλων, πραγματοποίησαν παράνομες ενέργειες -συμμετέχοντας σε διάφορες οργανώσεις και χώρους της επαναστατικής αριστεράς- και θυσίασαν τη ζωή τους καθώς έκαναν πράξη τις επιλογές τους. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
__________________________________________________________________________________________
ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΙ ΑΝΑΡΧΙΚΗ
Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΠΙΟ ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΑΝΑΡΧΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ
CLEYRE DE VOLTAIRINE
Ο αιματηρός Μάης του 1886 στο Χεϊμάρκετ του Σιικάγο, οι σκληροί εργατικοί αγώνες για την οκτάωρη εργασία, η δολοφονία του Αμερικανού προέδρου Ουίλιαμ Μακ Κίνλεϊ, οι άγριες απεργίες, η ίδρυση της ένωσης των Βιομηχανικών Εργατών του Κόσμου (IWW), η δολοφονική απόπειρα εναντίον της Βολταιρίν ντε Κλερ, η επανάσταση των «πεόνες» το 1911 στο Μεξικό. Το βιβλίο αυτό ξετυλίγει την πιο ιστορική περίοδο της αμερικανικής Αναρχίας, μέσα από τη ζωή, τα πολιτικά κείμενα, τα διηγήματα και την ποίηση της φλογερής αυτής αγωνίστριας. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
«Τα γραπτά της απεικονίζουν τη δυσπιστία του συγχρόνου ανθρώπου απέναντι στο γραφειοκρατικό-συγκεντρωτικό κράτος. Η Βολταιρίν ντε Κλερ άσκησε έντονη κριτική απέναντι στην ανεξέλεγκτη πολιτική δύναμη, την υποδούλωση και τον εξανδραποδισμό του ανθρώπου, την αποκτήνωση της μισθωτής εργασίας και τον ευτελισμό της κουλτούρας» (Πολ Άβριτς ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ)
«Η Βολταιρίν ντε Κλερ είναι η πιο συγκλονιστική γυναικεία προσωπικότητα του αναρχικού κινήματος στην Αμερική» (Έμμα Γκόλντμαν)
*υπάρχει διαθέσιμο στο κινηματικό βιβλιοπωλείο της αναρχικής ομάδας «δυσήνιος ίππος» που στεγάζεται στον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο Επί τα Πρόσω (Πατρέως 87), ο οποίος είναι ανοιχτός κάθε Τρίτη 19:00-20:00.
___________________________________________________________________________________________
Ο Κάλιμπαν και η μάγισσα
Γυναίκες, σώμα και πρωταρχική συσσώρευση
Silvia Federici
μετάφραση: Ίρια Γραμμένου, Λία Γυιόκα, Παναγιώτης Μπίκας, Λουκής Χασιώτης
Στην Ευρώπη του 16ου και του 17ου αιώνα και στις αποικίες του Νέου Κόσμου εξαπολύθηκε ένας πόλεμος εναντίον των γυναικών. Το κυνήγι των μαγισσών διέσχισε τα σύνορα και επεκτάθηκε από τη Γαλλία και την Ιταλία στη Γερμανία, την Ελβετία, την Αγγλία, τη Σκωτία, τη Σουηδία, μέχρι το Μεξικό και το Περού. Αποτελούσε μια σχεδιασμένη απόπειρα εξευτελισμού των γυναικών, διαμονοποίησής τους και καταστροφής της κοινωνικής τους δύναμης. Ποιοι φόβοι υποκίνησαν αυτήν την ενορχηστρωμένη πολιτική γενοκτονίας; Γιατί χρησιμοποιήθηκε τόσο πολλή βία; Και γιατί ο κύριος στόχος της ήταν οι γυναίκες;
“Ο Κάλιμπαν και η μάγισσα” επιχειρεί να ανασυνθέσει τις κοινωνικές συνθήκες του κυνηγιού των μαγισσών, εξετάζοντάς το ως έναν από τους πυλώνες της πρωταρχικής συσσώρευσης του κεφαλαίου, ως μία διαδικασία “περιφράξεων” που κατέστρεψε έναν ολόκληρο κόσμο υποκειμένων, πρακτικών και γνώσεων που δεν συμβάδιζαν με την πρόοδο των καπιταλιστικών σχέσεων. Τα αστικά ιδανικά για τη γυναικεία φύση και την οικιακή ζωή σφυρηλατήθηκαν ακριβώς στους θαλάμους βασανιστηρίων και στους πασσάλους της πυράς όπου έχασαν τη ζωή τους οι μάγισσες.
*υπάρχει διαθέσιμο στο κινηματικό βιβλιοπωλείο της αναρχικής ομάδας «δυσήνιος ίππος» που στεγάζεται στον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο Επί τα Πρόσω (Πατρέως 87) και στη δανειστική βιβλιοθήκη του Επί τα Πρόσω με αριθμό «Π6». Ο χώρος είναι ανοιχτός κάθε Τρίτη 19:00-20:00.
_____________________________________________________________________________________________
Mujeres Libres, Αναρχισμός και αγώνας για τη γυναικεία χειραφέτηση
Martha Ackelsberg
Κάθε απόπειρα να ακουστεί η φωνή των αόρατων, αντρών και γυναικών, να αποκτήσουν αληθινή μορφή, να διαλυθεί η αποσιώπηση, η λήθη ή η διαστρέβλωση των όσων πάλεψαν, δεν αποτελεί ανασκαφή στο παρελθόν, αλλά εργαλείο και έμπνευση για την ανατροπή του εξουσιαστικού μονολόγου. Έτσι, ένας πρώτος στόχος αυτής της έκδοσης είναι να φωτίσει την ιστορία των Ελεύθερων Γυναικών (Mujeres Libres) μέσα από διηγήσεις των ίδιων, να σκιαγραφήσει πώς γεννήθηκαν ως οργάνωση, τους στόχους και το όραμά τους, καθιστώντας πιο ορατή και απτή τη συμβολή τους στο αναρχικό κίνημα και την επαναστατημένη Ισπανία του ’36….Το βιβλίο αυτό, που ξεδιπλώνει το νήμα της γυναικείας παρουσίας και επαναστατικής δράσης στην Ισπανία του ’30, ταυτόχρονα κατορθώνει να πιάνει κι άλλα νήματα· ενώνει τόσο στην αφήγηση όσο και στη σκέψη μας τα πρόσωπα και τους αγώνες του αναρχικού ανθού της Ιβηρικής και για άλλη μια φορά με ένα νεύμα, μάς τείνει το χέρι στη συνέχεια των αγώνων. Η συνεπής παρουσία, η δέσμευση στον αγώνα για την αναρχία και τον ελευθεριακό κομμουνισμό 82 χρόνια μετά, από γυναίκες και άντρες σε διάφορα μέρη του πλανήτη, αποτελούν την πιο εύγλωττη απάντηση στο στερνό ερώτημα της Λουθία Σαορνίλ: «Όμως, είναι αλήθεια ότι η ελπίδα έχει πεθάνει»; (Ελευθεριακές Εκδόσεις Ναυτίλος)Εύχομαι πως η ιστορία των Mujeres Libres και οι επιμέρους ιστορίες κάποιων από τις ακτιβίστριές τους, θα αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για αυτούς που σήμερα, αντιμετωπίζουν εμφανώς δυσβάσταχτα εμπόδια, είτε πολιτικά, είτε πολιτισμικά, είτε οικονομικά… Οι αγώνες τους για αναγνώριση και σεβασμό, σε μια κοινωνία που τους αρνούνταν και τα δύο, μπορούν να είναι αρκετά διδακτικοί. Σε μια εποχή που οι πιέσεις για ομοιογένεια, συμμόρφωση, και πισωγύρισμα, όσον αφορά την κοινωνική αλλαγή, φαίνεται να κερδίζουν έδαφος, μπορούμε, ίσως, να μάθουμε από αυτές που πρωτοστάτησαν στην προσπάθεια διεύρυνσής της αλλαγής και στην επινόηση νέων μοντέλων κοινωνικής οργάνωσης. Χρειαζόμαστε οποιαδήποτε βοήθεια είναι δυνατό να μας προσφερθεί. (Από τον πρόλογο της συγγραφέως στην ελληνική έκδοση)
*υπάρχει διαθέσιμο στο κινηματικό βιβλιοπωλείο της αναρχικής ομάδας «δυσήνιος ίππος» που στεγάζεται στον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο Επί τα Πρόσω (Πατρέως 87), ο οποίος είναι ανοιχτός κάθε Τρίτη 19:00-20:00.
_________________________________________________________________________________________
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΡΧΙΑΣ
ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΝΑΡΧΙΚΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΤΟΥ 19ου ΚΑΙ 20ου ΑΙΩΝΑ
ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ
Για κείνους, για όλους εκείνους τους καθημερινούς ανθρώπους, γυναίκες και άντρες, τους «τρελούς, τους ερημίτες, τους αιρετικούς κι ονειροπόλους, τους επαναστάτες, τους σκεπτικιστές». Για εκείνες τις γυναίκες που μας υπενθυμίζουν ότι αναρχισμός είναι πρώτα απ’ όλα οι ίδιοι οι άνθρωποι: όλες αυτές που με τις πράξεις τους συγκρότησαν το κίνημα του αναρχισμού, που αφιερώθηκαν σ’ αυτόν και τον βοήθησαν ν’ αντέξει και να σταθεί στα πόδια του… που βρέθηκαν άφοβα εκεί να ακούσουν όσους έδιναν ζωή στις λέξεις… που συμμετείχαν σε πρωτοπορίες και κοινωνικά εγχειρήματα και πρότυπες κοινότητες… που βγήκαν στο δρόμο και ξόδεψαν τις ζωές τους εκεί για την επικράτηση αυτού που σήμερα είναι αυτονόητο, μα που κάποτε όχι!… εκείνες που τα έβαλαν με την εποχή τους, που δεν λογάριασαν κινδύνους, που προσπάθησαν και έφεραν το καινούργιο… που ελευθερώθηκαν πρώτες από αρχές και θεσμούς και προκαταλήψεις, και σφράγισαν με τη ζωή και το έργο τους την ελευθερία· όλες εκείνες που εκτελέστηκαν ή δολοφονήθηκαν, εκείνες που φυλακίστηκαν, που κυνηγήθηκαν και λοιδορήθηκαν, αλλά δεν το έβαλαν κάτω και παρά τις τόσες δυσκολίες δεν δίστασαν ποτέ και παρέμειναν «ωραίοι άνθρωποι».
Για κείνες, για όλες εκείνες… (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
*υπάρχει διαθέσιμο στο κινηματικό βιβλιοπωλείο της αναρχικής ομάδας «δυσήνιος ίππος» που στεγάζεται στον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο Επί τα Πρόσω (Πατρέως 87), ο οποίος είναι ανοιχτός κάθε Τρίτη 19:00-20:00.
_________________________________________________________________________________________
ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ…
GUIN URSULA. LE
Η Ούρσουλα Λε Γκεν δεν χρειάζεται συστάσεις. Η φαντασία της και η πένα της άλλαξαν τον τόνο και το πρόσωπο της λογοτεχνίας της επιστημονικής φαντασίας και του φανταστικού.
Στο βιβλίο αυτό ξαναδουλεύει ένα πολύ όμορφο βραβευμένο διήγημα της, στο οποίο μας διηγείται την ιστορία δυο κοριτσιών που προέρχονται από την κάστα του λαού του χώματος, που έχουν πιαστεί όμηροι μιας άλλης κάστας, σε μια κοινωνία σπαθιού και μεταξιού. Μας διηγείται την αποφασιστικότητα τους στη διεκδίκηση της δυνατότητας δημιουργίας ενός χώρου δικαιοσύνης ακόμα και εκεί που κάτι τέτοιο δείχνει παντελώς ανέφικτο.
Το βιβλίο περιλαμβάνει δυο δημόσιες παρεμβάσεις της.
Η πρώτη έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στον αγγλόφωνο κόσμο μιας και ασκεί κριτική στη βιομηχανία των εκδόσεων μέσα στον καπιταλισμό.
Η δεύτερη παρέμβαση είναι χαρακτηριστική της θεματολογίας της Λε Γκεν που, σε λογοτεχνικό επίπεδο, συνέβαλε στην ανάδειξη των ζητημάτων φύλου και την καθιέρωσε σε κατεξοχήν εκπρόσωπο και φορέα μιας γενιάς συγγραφέων που έφεραν την κοινωνική κριτική στο προσκήνιο της φαντασίας.
Τέλος, περιλαμβάνεται μια ακυκλοφόρητη και όχι ιδιαίτερα συνηθισμένη στον τρόπο της συνέντευξη. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
*υπάρχει διαθέσιμο στο κινηματικό βιβλιοπωλείο της αναρχικής ομάδας «δυσήνιος ίππος» που στεγάζεται στον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο Επί τα Πρόσω (Πατρέως 87), ο οποίος είναι ανοιχτός κάθε Τρίτη 19:00-20:00.
________________________________________________________________________________________
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗ
JAMES SELMA, DALLA-COSTA MARIAROSA
Τα κείμενα που ακολουθούν έχουν γραφτεί με απόσταση 19 χρόνων και 7000 χιλιομέτρων ανάμεσά τους.
Το πρώτο, «Οι γυναίκες και η κοινωνική ανατροπή», είναι προϊόν του νέου γυναικείου κινήματος στην Ιταλία. Είναι μια σημαντική συμβολή στο ζήτημα που θέτει η ανάπτυξη του γυναικείου κινήματος παγκοσμίως: «Ποια είναι η σχέση των γυναικών με το κεφάλαιο και τι είδους αγώνα πρέπει οι γυναίκες να κάνουν για να το καταστρέψουν;» Πρέπει ακόμη να προσθέσουμε πως το ερώτημα αυτό δεν είναι καθόλου ίδιο με το: «Τι παραχωρήσεις μπορούμε να αποσπάσουμε από τον εχθρό;» – παρόλο που τα δύο ερωτήματα φαίνεται ότι σχετίζονται. Θέτοντας το πρώτο ερώτημα θεωρούμε πως θα νικήσουμε θέτοντας το δεύτερο υπολογίζουμε τι μπορούμε να περισώσουμε από το ναυάγιο της ήττας. Αγωνιζόμενες όμως για να νικήσουμε, μπορούμε να κερδίσουμε πολλά στη διαδρομή. […]
Το δεύτερο κείμενο, «Η θέση μιας γυναίκας», κυκλοφόρησε αρχικά ως μπροσούρα και προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Γράφτηκε το 1952, στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου, στο Λος Άντζελες, όπου η μετανάστευση νέων εργαζόμενων γυναικών και αντρών είχε λάβει βιβλικές διαστάσεις. Παρά το ότι υπογράφεται από μένα, εγώ ήμουν απλώς ένα όχημα για να εκφραστούν όσα ένιωθαν και ήξεραν οι γυναίκες, νοικοκυρές και εργάτριες στα εργοστάσια, ως μετανάστριες από το Νότο και την Ανατολή στη Χρυσή Δύση. […] (Σέλμα Τζέιμς, από την εισαγωγή της έκδοσης)
Η εργατική δύναμη είναι ένα παράξενο εμπόρευμα, γιατί δεν είναι πράγμα. Η ικανότητα για εργασία ενυπάρχει μόνο στον άνθρωπο ο οποίος καταναλώνει τη ζωή του στη διαδικασία της παραγωγής. Αυτός ο άνθρωπος πρέπει να μείνει εννέα μήνες στη μήτρα, πρέπει να τραφεί, να ντυθεί και να εκπαιδευτεί όταν δουλεύει πρέπει κάποιος να στρώσει το κρεβάτι του, να σκουπίσει το πάτωμά του, να φτιάξει το κολατσιό του, να καλμάρει και όχι να ικανοποιήσει τη σεξουαλικότητά του, να ετοιμάσει το φαγητό που θα τον περιμένει μετά τη δουλειά, ακόμα κι αν είναι οκτώ το πρωί μετά τη βραδινή βάρδια. Αν περιγράψουμε τη βασική παραγωγή και αναπαραγωγή αυτού του συγκεκριμένου ανθρώπου, περιγράφουμε τη γυναικεία εργασία. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).
*υπάρχει διαθέσιμο στη δανειστική βιβλιοθήκη του αυτοδιαχειριζόμενου χώρου Επί τα Πρόσω (Πατρέως 87), ο οποίος είναι ανοιχτός κάθε Τρίτη 19:00-20:00, με αριθμό «Π43».
__________________________________________________________________________________________
ΖΩΝΤΑΣ ΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ (ΠΡΩΤΟΣ ΤΟΜΟΣ)
GOLDMAN EMMA
Αναρχική ακτιβίστρια, εμπνευσμένη ομιλήτρια, διέδωσε με τον λόγο και την πένα της τις αξίες της ισότητας και της ανεξαρτησίας της γυναίκας, του ελεύθερου έρωτα και του ελέγχου των γεννήσεων, υποστήριξε παθιασμένα την ελευθερία του λόγου και εναντιώθηκε με συνέπεια στον μιλιταρισμό.
Επικοινώνησε τις ιδέες της σε πολιτικό επίπεδο και έζησε σύμφωνα με αυτές σε προσωπικό επίπεδο. Και οι δύο επιλογές της είχαν κόστος. Διώχθηκε, συκοφαντήθηκε, φυλακίστηκε επανειλημμένα, εξορίστηκε και στην προσωπική της ζωή πλήρωσε ως γυναίκα ένα βαρύ τίμημα. Απογοητεύτηκε και διαψεύστηκε πολλές φορές, αλλά διατήρησε την ανεξαρτησία της γνώμης της και την ακεραιότητά της μέχρι τέλους. Η Έμμα Γκόλντμαν έζησε τη ζωή της με αστείρευτο πάθος.
Μέσα από τις σελίδες της Αυτοβιογραφίας της ξεδιπλώνεται το ιστορικό πανόραμα μιας ολόκληρης εποχής, από το 1885 έως το 1928. Ο δρόμος της διασταυρώνεται με εκείνους των Α. Μπέρκμαν, Γιόχαν Μοστ, Βολταιρίν ντε Κλαιρ, Κροπότκιν, Λουίζ Μισέλ, Μαλατέστα και με όλους τους σημαντικούς ριζοσπάστες στο αμερικάνικο και ευρωπαϊκό κίνημα.
Η Έμμα Γκόλντμαν δεν χαρίζεται σε κανέναν και πολύ περισσότερο στον εαυτό της. Με ζωηρά χρώματα περιγράφει τόσο τις αδυναμίες και τις συγκρούσεις της, τις εσωτερικές και εξωτερικές, όσο και τη δική της προσωπική αντίληψη για την αναρχία: «Θέλω ελευθερία, το δικαίωμα στην αυτό-έκφραση, το δικαίωμα του καθένα σε όμορφα και χαρούμενα πράγματα». Η εντιμότητα και η δυναμικότητα της γραφής της έχουν αναδείξει το πόνημά της σε ένα από τα κορυφαία του είδους. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

FEDERICI SILVIA
Στην Εισαγωγή αυτού του βιβλίου υπογραμμίζω τους λόγους που επιστρέφω στο θέμα του κυνηγιού των μαγισσών: Αναφέρω μεταξύ άλλων την ανάγκη να αναλυθούν περαιτέρω ορισμένες όψεις της καταδίωξης αυτής, τη συνέχεια που παρουσιάζει με τη σημερινή παγκόσμια έξαρση της βίας κατά των γυναικών, καθώς και την επιστροφή του κυνηγιού των μαγισσών ως τέτοιο σε πολλά μέρη του κόσμου. Εδώ θα ήθελα να τονίσω έναν ακόμη λόγο, που απηχεί και την εμπειρία χιλιάδων ανθρώπων, ελλήνων πολιτών και μεταναστών στην Ελλάδα, την εμπειρία των πολλαπλών κοινωνικών και πολιτικών εκστρατειών Κεφαλαίου και Κράτους, που χέρι-χέρι επιτίθενται σε πληθυσμούς και ομάδες επιλεγμένες ειδικά για να γίνουν θύματα σφοδρότατων μορφών εκμετάλλευσης.
Εκατομμύρια άνθρωποι, από την Αφρική, τη Λατινική Αμερική, την Ασία, εγκαταλείπουν τις χώρες τους για να δραπετεύσουν από τις βόμβες, τα τάγματα θανάτου, τη μαζική φτώχεια. Όπως έγραψα στο «Ο Κάλιμπαν και η μάγισσα», ο καπιταλισμός ξεκινά με τη μαστίγωση των ζητιάνων, την υποδούλωση εκατομμυρίων Αφρικανών και το κάψιμο των μαγισσών. Σήμερα χτίζονται και τείχη για να κλείνονται απ’ έξω οι εξαθλιωμένοι, οι θάλασσες μετατρέπονται σε μαζικούς τάφους για όσους αναζητούν μια καλύτερη ζωή, εκατομμύρια άνθρωποι χτυπούν και ξαναχτυπούν την πόρτα εκείνων που είναι υπεύθυνοι για τον κατατρεγμό τους. Όλ’ αυτά θα έπρεπε να μας πείθουν ότι χρειάζεται μια ριζική αλλαγή. Θα έπρεπε να αποδεικνύουν ότι το κυνήγι των μαγισσών, στις ποικίλες μορφές του, αποτελεί προϋπόθεση της καπιταλιστικής παραγωγής, ως μηχανισμός διαίρεσης, αντιπερισπασμού, τρομοκράτησης και απαλλοτρίωσης. […] (Από τον πρόλογο της συγγραφέως)
____________________________________________________________________________________________
ΓΙΑ ΤΟ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗΣ
GOLDMAN EMMA
Ίσως δεν υπάρχει άλλη γυναίκα που να αφοσιώθηκε με τόση θέρμη στην υπόθεση της επανάστασης και της κοινωνικής δικαιοσύνης όσο η Έμμα Γκόλντμαν. Η φωνή της έρχεται από μακριά, πολύ μακριά – απ’ όταν οι άνθρωποι είχαν ακόμη όραμα και ελπίδες, έβλεπαν όλον τον κόσμο σαν λίκνο της αλλαγής και ονειρεύονταν την οικουμενική αδελφοσύνη. (Κατερίνα Σχινά, από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
_____________________________________________________________________________________________
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΠΥΡΑ
ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΜΑΓΙΣΣΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ, ΟΙ ΠΕΡΙΦΡΑΞΕΙΣ ΚΑΙ Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΥ
LADY STARDUST
Το να κατανοήσουμε το κυνήγι των μαγισσών έχει ζωτική σημασία τόσο για την κατανόηση της ανόδου του καπιταλισμού όσο και για την κατανόηση της οικογένειας, του γυναικείου ρόλου και της σχέσης που έχουμε με το σώμα μας. Η μεγάλη σημασία και επιρροή του συχνά αποσιωπάται ακόμα και από τη ριζοσπαστική ιστοριογραφία. Η σύντομη αυτή επισκόπηση εξετάζει τις οικονομικές, κοινωνικές και ιδεολογικές αιτίες και επιπτώσεις της σφαγής των γυναικών κατά την άνοδο του καπιταλισμού. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Ολόκληρο το βιβλίο εδώ.
* Υπάρχει επίσης διαθέσιμο και στη δανειστική βιβλιοθήκη του αυτοδιαχειριζόμενου χώρου Επί τα Πρόσω (Πατρέως 87), που είναι ανοιχτός κάθε Τρίτη 19:00-22:00, με αριθμό «Π142».
____________________________________________________________________________________________
Οι γυναίκες στην ισπανική επανάσταση
Επειδή όμως η επανάσταση δεν είναι μια στιγμιαία ανατροπή που ακολουθείται από την αυτόματη επίλυση των κοινωνικών αντιθέσεων, αλλά περισσότερο μια διαδικασία διαδοχικών και βίαιων ανατροπών και ταυτόχρονα δημιουργίας νέων μορφών κοινωνικής οργάνωσης, δεν παύει να κουβαλά πολλά από τα στοιχεία του παλιού κόσμου που καταρρέει. Έτσι και η Ισπανική Επανάσταση αντανακλούσε τις φυλετικές και κοινωνικές ανισότητες, τις σεξιστικές αντιλήψεις και την πατριαρχική ιδεολογία που διαπερνούσαν την καθολική Ισπανία του ’36, ενώ ταυτόχρονα καταστρέφοντας τους αυστηρά παραδοσιακούς ρόλους πρόσφερε στις γυναίκες την δυνατότητα να παλέψουν ενάντια σε όλα αυτά.
____________________________________________________________________________________________
Η ΚΟΚΚΙΝΗ ΕΜΜΑ ΜΙΛΑΕΙ

ΦΕΜΙΝΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ
Στο βιβλίο αυτό η Valerie Bryson προσφέρει μια διεξοδική εξέταση της ιστορίας της δυτικής φεμινιστικής σκέψης από τον 17ο αιώνα μέχρι και τις μέρες μας, και μια οξυδερκή ανάλυση των σύγχρονων αντιπαραθέσεων. Μας παρουσιάζει μια προσιτή και γόνιμη για τη σκέψη ανάλυση σύνθετων θεωριών και εννοιών, συνδέοντάς τες με ζητήματα «αληθινής ζωής», όπως η σεξουαλική βία, η πολιτική εκπροσώπηση και η οικογένεια.
Το βιβλίο αυτό αποδεικνύει ότι ο φεμινισμός ακόμη και σήμερα είναι σημαντικός, καθώς και ότι μια έγκυρη θεωρία μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε το γιατί εξακολουθούν να υφίστανται τόσα προβλήματα και το πώς θα μπορούσε να επιτευχθεί η πρόοδος. Ένα βασικό ανάγνωσμα για όλους όσοι ενδιαφέρονται για τη φεμινιστική σκέψη και την πολιτική θεωρία. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Η ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΑ
Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
BORNEMAN ERNEST
Στο έργο αυτό, που κυκλοφόρησε σε οριστική μορφή το 1975 και αντιπροσωπεύει σαράντα χρόνων έρευνα και μελέτη γύρω από την ιστορία της πατριαρχίας, ο Έρνεστ Μπόρνεμαν επιδιώκει κυρίως τέσσερα πράγματα: (α) να συγκεντρώσει και να παρουσιάσει όλο το ώς σήμερα διαθέσιμο υλικό που πιστοποιεί ότι οι αρχέγονες ανθρώπινες κοινωνίες ζούσαν σε μητριαρχικό, ή, σωστότερα, μητριστικό καθεστώς (β) να ανιχνεύσει τις κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις που οδήγησαν στην κατάλυση του μητριστικού καθεστώτος και στην εγκαθίδρυση της πατριαρχίας, ενός καθεστώτος που σήμαινε μεν ένα ανώτερο στάδιο παραγωγής, ταυτόχρονα όμως και βιασμό της ανθρώπινης φύσης και υποδούλωση του ενός φύλου στο άλλο (γ) να περιγράψει τα σεξουαλικά ήθη των αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων, των δύο κατεξοχήν πατριαρχικών λαών της Αρχαιότητας, για να εντοπίσει τις επιπτώσεις που είχε το «πατριαρχικό πραξικόπημα» στη σεξουαλική ζωή και στις σχέσεις των δύο φύλων και (δ) να εξηγήσει γιατί η πατριαρχία συνδέεται με ένα ορισμένο στάδιο στην κοινωνική και οικονομική εξέλιξη της ανθρωπότητας και γιατί είναι προορισμένη να εξαφανιστεί με την επικράτηση ενός ανώτερου τύπου κοινωνικής οργάνωσης και παραγωγής (του σοσιαλιστικού). (Από την παρουσίαση της έκδοσης)
_____________________________________________________________________________________________

Ο μύθος της μητρότητας
ΛΗ ΚΟΜΕΡ, ΕΒΕΛΥΝ ΡΗΝΤ, ΕΜΜΑ ΓΚΟΛΝΤΜΑΝ
Διαθέσιμο εδώ.
______________________________________________________________________________________________________

ASSATA SHAKUR | ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
«Στις 2 Μαΐου 1973, η Μαύρη Πάνθηρας Ασσάτα Σακούρ, θα βρίσκεται στο κρεβάτι ενός νοσοκομείου, ένα βήμα πριν από το θάνατο, δεμένη με χειροπέδες. Μπάτσοι κάθε δικαιοδοσίας θα προσπαθούν να την ανακρίνουν για την ανταλλαγή πυροβολισμών στον αυτοκινητόδρομο του Νιου Τζέρσεϋ, η οποία έχει αφήσει έναν δικό τους νεκρό. Η Ασσάτα κινούταν στην παρανομία, ενόσω ο Χούβερ, μέσω του προγράμματος COINTELPRO του FBI, προσπαθούσε να συκοφαντήσει, εισχωρήσει και εντέλει να εξουδετερώσει τους Πάνθηρες και το Κίνημα για τη Μαύρη Απελευθέρωση στο σύνολό του. Θα φυλακιστεί για τέσσερα χρόνια, βάσει αδύναμων και παραποιημένων στοιχείων, θα αλλάξει πολλές φυλακές και θα περάσει πολύ από αυτόν τον χρόνο στην απομόνωση, έως και την απόδρασή της στην Κούβα. Στις 2 Μαΐου το 2013, η Ασσάτα Σακούρ θα επανέλθει στην πολιτική επικαιρότητα της Αμερικής, με το FBI να την τοποθετεί στη λίστα με τους 10 most wanted τρομοκράτες. Θα είναι η πρώτη γυναίκα της λίστας. Τη στιγμή που οι δολοφονίες μαύρων στους δρόμους της Αμερικής είναι σταθερό θέμα στα μίντια, μαζί με τις εξεγέρσεις που τις ακολουθούν· καθώς το κίνημα του Black Lives Matter υπενθυμίζει πως τίποτα δεν έχει αλλάξει, τουλάχιστον στο γκέττο, η βιωματική και απόλυτα συγκινητική αφήγηση της Ασσάτα, μας βοηθάει πρώτα να καταλάβουμε τη συνθήκη. Μέσα από τη μνήμη του κινήματος για τη Μαύρη Απελεύθερωση, μέσα από τις μαύρες προλετάριες που κατακλύζουν το αμερικανικό σύμπλεγμα φυλακών, μέσα από το βίωμα και την ποίηση μιας γυναίκας που πέρασε και περνά τη ζωή της κυνηγημένη.
Κάτω τα ξερά σας, από την Ασσάτα!»
Η αυτοβιογραφία της Ασσάτα Σακούρ μεταφράστηκε και εκδόθηκε τον Οκτώβρη του 2016, από το antifa sisterhood με την πολιτική υποστήριξη του antifa community.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Πυροβολήστε πρώτα τις γυναίκες
της Εileen mac donald
Έκδόσεις Γραφές
«Πυροβολήστε πρώτα τις γυναίκες» είναι η ανεπίσημη προτροπή της γερμανικής αστυνομίας στους άντρες της, στην περίπτωση που έρθουν αντιμέτωποι με ομάδα τρομοκρατών…»… όπως εξηγεί η συγγραφέας, η οποία «αναζήτησε και κατόρθωσε να πάρει συνεντεύξεις από διάφορες γυναίκες που ενστερνίστηκαν τη χρήση βίας ως μέσο για την επίτευξη των πολιτικών τους στόχων…».
Το καλύτερο πάντως είναι να κρίνει κανείς από τα λόγια των ίδιων των αγωνιστριών: γυναίκες της ΕΤΑ, Παλαιστίνιες αγωνίστριες, γυναίκες-μέλη του ΙRΑ ή των Ερυθρών Ταξιαρχιών, της RAF ή της Rote Zora…
_______________________________________________________________________________________________________________________

ΥΦΑΙΝΟΝΤΑΣ ΙΣΤΟΥΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΦΕΜΙΝΙΣΜΟ
PAREDES JILIETA
Η Χουλιέτα Παρέδες μάς παρουσιάζει μία συλλογική προσπάθεια πολιτικής επανεννοιολόγησης του φεμινισμού στο πλαίσιο ενός βολιβιανού κοινοτισμού. Στη διαδρομή, μέσα από την οποία μας οδηγεί, αποδομεί μία προς μία τις κεντρικές έννοιες του δυτικού φεμινισμού του 20ου και του 21ου αιώνα, όπως αυτές του κοινωνικού φύλου, της ισότητας των φύλων και της πατριαρχίας, για να αποκαλύψει τους εγγενείς σε αυτές κινδύνους και να τις επαναδομήσει από τα κάτω, προτείνοντας άλλες κατηγορίες ή στοιχεία που θα δώσουν νόημα στις πραγματικότητες και τους καθημερινούς αγώνες των γυναικών.
_________________________________________________________________________________________________________________

Γυναίκες στο κουρδικό κίνηµα, µητέρες, συντρόφισσες, θεές
Χαντάν Τσαγλαγιάν
πρόλογος: Φωτεινή Τσιμπιρίδου
Εκδόσεις RedMarks – 2021
Το βιβλίο, Γυναίκες στο κουρδικό κίνηµα, µητέρες, συντρόφισσες, θεές, της Κούρδισας πανεπιστηµιακού και ακτιβίστριας Χαντάν Τσαγλαγιάν αποτελεί την πρώτη ιστορική καταγραφή της πολιτικοποίησης των Κουρδισών στην Τουρκία. Στην ανά χείρας µελέτη παρουσιάζονται ιστορίες εκτοπισµού, µαρτυρίες έµφυλης και ταξικής βίας και αφηγήσεις αντίστασης στην πατριαρχία.
Η Τσαγλαγιάν µε αυτοεθνογραφική διάθεση και υπό το πρίσµα της φεµινιστικής κριτικής προσφέρει πολύτιµες µαρτυρίες για την ιστορία του κουρδικού κινήµατος. Παρακολουθεί τη συγκρότηση εθνικών λόγων στην αλληλοδιάδρασή τους µε τους λόγους για το φύλο, τις πρακτικές γυναικείας χειραφέτησης και τα αντιαποικιακά αισθήµατα.
Παρουσιάζει την οικοδόµηση της κουρδικής ταυτότητας, αναζητά γενεαλογίες αντίστασης, εντοπίζει µυθολογικά µοτίβα που επανανοηµατοδοτούνται στο πλαίσιο του κουρδικού αγώνα για την ελευθερία και τη χειραφέτηση και τοποθετεί την έννοια της Jineoloji στο κέντρο της γυναικείας πράξης. Παράλληλα χαρτογραφεί τις κοινωνικοπολιτικές δυναµικές, τις έµφυλες σχέσεις εξουσίας και τις πατριαρχικές δοµές που περιόρισαν την πολιτικοποίηση των γυναικών καθώς και τους παράγοντες που τις οδήγησαν στην αυτενέργεια και τη δηµιουργία κοινοτήτων αντίστασης και αλληλεγγύης.
Οι µητέρες, οι συντρόφισσες, οι θεές της Χαντάν Τσαγλαγιάν φέρνουν πιο κοντά το όραµα για έναν κόσµο µε ισότητα και ελευθερία.
________________________________________________________________________________________________________________

ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ
ΑΠΟΑΠΟΙΚΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ
MOHANTY CHANDRA-TALPADE
Το «Φεμινισμός χωρίς σύνορα» ανοίγει με τη ριζοσπαστική κριτική της Chandra Talpade Mohanty στον Δυτικό φεμινισμό και κλείνει με μια επικαιροποίηση αυτής της κριτικής αναφορικά με μερικά από τα πλέον κρίσιμα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος φεμινισμός· μια επικαιροποίηση που βασίζεται στον τρόπο με τον οποίο η συγγραφέας αντιλαμβάνεται τη σημασία του φύλου μέσα στους φυλετικούς, ταξικούς και εθνικούς σχηματισμούς της παγκοσμιοποίησης, προτρέποντας στη σύνδεση της διεθνικής φεμινιστικής πράξης με τους αντικαπιταλιστικούς και τους αντιρατσιστικούς αγώνες.
Η Mohanty στοχάζεται πάνω σε μια σειρά από θέματα: από τη σχέση της καθημερινότητας με τη συλλογική δράση, τα κινήματα και το ζήτημα της αλληλεγγύης, τη σχέση της φεμινιστικής θεωρίας με την παιδαγωγική, την αποαποικιοποίηση και τον εκδημοκρατισμό της φεμινιστικής πρακτικής, μέχρι τις πολιτικές της διαφοράς και την πολυπολιτισμικότητα, το πέρασμα των συνόρων, και τις σχέσεις ανάμεσα στην ταυτότητα, την κοινότητα και την πολιτειότητα. Η σκέψη της Mohanty δείχνει προς έναν φεμινισμό χωρίς σύνορα, έναν φεμινισμό που εμπλέκεται δυναμικά με τις σύνθετες πραγματικότητες ενός διεθνικού κόσμου. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)